Talent in School

Educatie is het krachtigste wapen dat we kunnen gebruiken om de wereld te veranderen.

Nelson Mandela

Gelukkig hebben alle kinderen in de meeste landen recht en toegang tot goed onderwijs met passende leerstof en bevlogen docenten. Maar het lijkt duidelijk, dat op veel plekken onderwijs niet de hoogste prioriteit heeft qua keuzes, beleid, facilitering en status. Het is te begrijpen dat economische vooruitgang voor vele landen de nummer één drijfveer is voor keuzes en beleid, maar juist via onderwijs is deze groei op de lange termijn het beste te realiseren. De vraag blijft natuurlijk of economische groei onze gezamenlijke missie in het leven dient te zijn, maar onderwijs kan de beste win-win situatie opleveren.

Liever talenteneconomie dan kenniseconomie

Kenniseconomie is veelal leidend in onderwijsambities, maar mooier zou zijn als onderwijs voorbereidt op een talenteneconomie. Puur omdat dit meer gelukkige mensen oplevert en daar profiteert uiteindelijk iedereen van. Er zijn voldoende docenten te vinden, die ondanks alle beperkingen en richtlijnen hun programma en lessen talentgericht invullen, maar soms hebben cijfers, voortgangsresultaten, onderwijsinspectie en verwachtingen van ouders meer invloed. Leiden we de volgende generatie ‘old-school’ op als robots voor het verleden of als creatievelingen voor de toekomst?

Verscholen verzuiling en kansenongelijkheid

Het blijft apart om te constateren, dat de beste vrienden op de basisschool elkaar door verschillend opleidingsadvies of keuze soms helemaal uit het oog verliezen en pas vele jaren later in een ongelijke arbeidsrelatie pas weer tegenkomen. Uit elkaar gegroeid door verscholen verzuiling en kansenongelijkheid in onderwijs.

Vroeger kon je nog eerst gewoon met je handen leren, bijvoorbeeld door banketbakker te worden en daarna stapsgewijs via VWO doorstuderen en uiteindelijk promoveren in de Gezondheids- wetenschappen.

Vind jij sociale inclusie, natuurlijk leren en een persoonsgerichte benadering binnen jouw school belangrijk? En wil jij meer ruimte voor talentherkenning en -ontwikkeling bieden? Laat je dan door mij inspireren om het beste uit jezelf, jouw leerlingen, studenten en collega’s te halen. Docentschap blijft het belangrijkste beroep ter wereld, met elke dag een nieuwe kans om nieuwsgierigheid te stimuleren, door met bevlogen passie en talentmomenten een kind in het hart te raken.

Talentherkenning is de kern van het onderwijs over 30 jaar

Het duurt minimaal 15 jaar om te constateren of een onderwijsloopbaan geslaagd is, dus is vandaag de beste dag, om een verschil te gaan maken. Talentherkenning wordt vanzelf over dertig jaar de kern van het onderwijs, maar wil jij ook dat dit nog sneller gaat? Neem dan contact met me op om extra kansen voor talentgericht onderwijs te creëren.

Teachers take care of your Students (John Mayer – Daughters)

…I hope, that you start to see
That treasure hunting is all what they need
Teachers, be good to your students
Your students will be just like you
Kids become grown-ups, and turn into parents
And maybe become also teachers too…

Mag ik je inspireren… om te leren inspireren … om te leren?